måndag 15 december 2008

Våga vara människa!

Jag undrar vad det är som driver människor till att fatta idiotiska beslut.
När man märker att det kanske inte riktigt är rätt och riktigt det man håller på med, avbryter man inte då?
Vad är det som gör att man ända till det yttersta fortskrider sina planer, även fast man märker att man är på väg att hamna i en u-sväng?

Idag under fullmäktige, så hade alliansen till slut inga svar på de kloka funderingar och frågor som både allmänhet och opposition ställde. De argument som framfördes från alliansens sida innehåll återigen overhead-bilder och svammel.

Jag har sagt det förut, och säger det igen.
Kom med vettiga argument, visa noga analyserade konsekvenser samt lösningar, och för allt detta i dialog med alla berörda parter - så köper jag konceptet.
Men jag köper inte konceptet så länge, man i vredesmod försöker köpa sig loss genom att påstå att man ibland måste fatta svåra beslut.

Att se till en kommuns helhet, borde vara det som driver kommunpolitiken framåt. Men att bara sträva efter sina egna frågor och sin egen prestige - ger ingen vinst åt något håll.
Titta på vad kommunen behöver - en skola i varje "by" - istället för att bara räkna barn per kvadratmeter. Vad genererar en kvalitativ skola? Jo, elever som har förmågan att tänka och handla själva. Men vad ska alla barn och ungdomar i denna kommun tro, när alla deras argument och diskussioner bara kastas bort? Vad blir det då värt?

Jag är bedrövad över att se att dagens barn och ungdomar hamnar i medelålders mäns och kvinnors prestigelåda. Våga vara människa!

Inga kommentarer: